Brief aan mijn (toekomstige) klant

Gepubliceerd op 6 mei 2023 om 20:51

Beste klant, in deze brief wil ik je meer achtergrond geven over wie ik ben als professioneel begeleider, en vooral, hoe ik op het punt gekomen ben waar ik nu sta in mijn leven. Toen ik er in 2021 nogal last minute voor koos om met deze opleiding te beginnen, stond ik op een heel ander punt in mijn leven dan nu.

Ik was al meer dan 10 jaar werkzaam als projectmanager in de ICT, en ik was er nog maar kortgeleden achter gekomen dat ik veel voldoening en plezier haalde uit het begeleiden en coachen van anderen in hun professionele en persoonlijke ontwikkeling. Het zwaartepunt binnen mijn functie als projectmanager lag echter voornamelijk op het opleveren van resultaten, het aansturen van projectteams en het tevreden houden van klanten. Ondanks dat ik hier vrij goed in was, miste ik plezier in mijn werk en voelde ik continu druk. Ik haalde weinig voldoening uit wat ik deed. Hoe hard ik ook werkte, ik bleef het gevoel houden dat het resultaat nooit goed genoeg was.

Hoewel ik de mens, en hun ontwikkeling als soort, mijn hele leven al interessant heb gevonden, heb ik nooit een mensgerichte studie en/of sociaal beroep gekozen. Achteraf gezien denk ik dat bang was mezelf en mijn eigen trauma's en pijn daarin tegen te komen. Iets waar ik lang voor weggevlucht ben. Mijn passie voor verbinden, communicatie, het samenbrengen van vraag en aanbod, en het behalen van een doel, een resultaat, zijn als ik terugkijk wél altijd een rode draad door mijn loopbaan en carrière geweest. Daar voelde ik iets bij, een gevoel van slagen, en daar een rol in spelen, maar dat ging niet over mij.

Kort nadat ik was begonnen met mijn eerste baan (in 2007) kwam ik mezelf al snel flink tegen en raakte ik burn-out. Ondanks dat dit een hele confronterende periode was, leerde ik hierdoor wel mijn eigen bewustzijn kennen en begon ik me op persoonlijk en spiritueel niveau sterk te ontwikkelen. Achteraf gezien zijn er vanaf dat moment twee parallelle ontwikkelpaden ontstaan, die ik tot dusver nooit samen heb kunnen brengen. Ik kon mijzelf als persoon niet volledig verenigen met wat ik deed in mijn beroep. Ik miste iets, maar ik kon er niet de vinger op leggen wat dat precies was. Juist in de afgelopen twee jaar heb ik ingezien dat het mensaspect en het toelaten van wie ik werkelijk ben in mijn professie nog twee stukken waren die ik miste in de puzzel. Nu ik deze paden heb kunnen samenbrengen in mijn professionele leven, lijkt het alsof de puzzel eindelijk is gelegd.

Het was in mei 2021 dat ik voelde dat het tijd was om iets te doen met mijn wens om iets voor een ander te kunnen betekenen, om anderen te begeleiden op hun professionele en persoonlijke ontwikkelpad. Wellicht gesterkt door twee grote gebeurtenissen, ten eerste de Coronapandemie en daarnaast het herseninfarct van mijn partner in de zomer van 2020, meldde ik me aan voor de studie Begeleidingskunde, Supervisie & Coaching aan de Hanzehogeschool. Ik weet nog dat ik in het intakegesprek werd behoed voor het ‘vreemde eend in de bijt'-gevoel, werkzaam binnen de zakelijke dienstverlening en niet in het agogisch domein, maar ik voelde aan alles dat dit de stap was die ik moest gaan zetten. Misschien wel voor het eerst in mijn leven koos ik er bewust voor om mijn gevoel te volgen, want verstandelijk gezien was dit gezien mijn drukke baan, hectische gezinsleven met jonge kinderen en een herstellende partner thuis, helemaal geen logische keuze.

Na de start van mijn studie kwam ik er al snel achter dat ik de juiste keuze had gemaakt, ik voelde dat mijn innerlijke vlammetje werd aangewakkerd, en dat daarmee ook mijn wens groeide om binnen mijn eigen werk meer ruimte te besteden aan het begeleiden en coachen van andere professionals. Dit resulteerde uiteindelijk in een mooie kans bij mijn huidige werkgever om de overstap te maken van projectmanager naar HR-adviseur per 1 januari 2022. Een rol waarbij ik veel dichterbij mezelf ben en me daarnaast ook nog eens mag focussen op de mens, het 'human capital', in een steeds veranderende wereld van digitalisering, communicatie en informatie. Iets wat ik iedere dag met plezier doe.

Mede door deze studie, de praktijkervaringen, het fenomenologisch onderzoek, de interactie met mijn studiegenoten en de docenten, heb ik een enorme persoonlijke en professionele verandering doorgemaakt. Deze is moeilijk in woorden te vatten maar lijkt nog het meest op een (innerlijke) reis, waarbij ik mezelf onderweg in veelvoud ben tegengekomen, obstakels heb overwonnen, hindernissen heb genomen en waarbij ik heel veel over mezelf heb geleerd en dat tevens heb leren te waarderen. Het voelt alsof ik nu op de plaats van bestemming ben, daar waar ik mag zijn. Vanuit deze plek, met al die kennis en ervaringen in mijn eigen rugzak, kan en wil ik ook graag andere professionals begeleiden op hun weg van ontwikkeling en groei.

Als professioneel begeleider ben ik iemand die met veel liefde en waardering onderdeel is van de leer- en ontwikkelreis van anderen. Als ik jou begeleid, bepaal JIJ waar je naartoe wilt (het doel), IK laat je de mogelijkheden zien en geef je richting (kompas). Als het helpend is, wijs ik je de weg (de gids). Om daar te komen gebruik ik mijn oprechte nieuwsgierigheid en interesse in mensen; ik ben bereid om te luisteren, vragen te stellen en te ontdekken wat jou drijft. Ik ben er om je te ondersteunen, te inspireren en te motiveren, en om je te helpen je eigen veerkracht en groeipotentieel te ontdekken. Als professioneel begeleider faciliteer ik jouw leerproces en bied ik je de ruimte om te reflecteren, te groeien en te floreren. 

Ontmoeting
Ontmoeten betekent voor mij; zonder streven in aandacht verbinden, volledig aanwezig zijn en met oprechte interesse in de ander. Dit vertaalt zich in contract en contact, gewaar zijn op verschillende niveaus luisteren, empathie, respect, acceptatie, echtheid en congruentie.
Als professioneel begeleider wil ik graag een authentieke ontmoeting creëren, waarmee we een solide basis leggen voor onze begeleidingsrelatie. Dit biedt een veilige (leer)omgeving om je open te stellen, te reflecteren en te durven experimenteren.

Professionaliteit
Professionaliteit betekent voor mij; het hanteren van professionele normen en waarden binnen het beroepskader van de begeleidingscontext. Dit vertaalt zich in het bewaken van grenzen, het nemen van verantwoordelijkheid, het inzetten van passende interventies, het ontwikkelen van de nodige competenties en vaardigheden, zelfreflectie en zelfbewustzijn. Als professioneel begeleider ben ik deskundig en daarmee bouw ik het vertrouwen en respect op in onze begeleidingsrelatie en creëren we een veilige en effectieve leeromgeving. Ik geloof in een leven lang leren, waardoor ik mezelf ook blijf toewijden aan mijn eigen ontwikkeling als professional.

Missie
Mijn missie als professioneel begeleider is om jou als individu te ondersteunen bij het ontdekken en versterken van je innerlijke kracht en groeipotentieel zodat je zowel persoonlijk als professioneel kunt groeien en ontwikkelen. Ik creëer daarvoor een veilige en vertrouwelijke (leer)omgeving waarin je je gehoord, begrepen en gerespecteerd voelt. Waarin je mag reflecteren, leren, experimenteren
en fouten mag maken.

Ik ben toegewijd aan het bevorderen van een cultuur van leren en groei. Ik help je bij het verkennen van je eigen waarden, gevoelens en overtuigingen zodat je bewust beslissingen kunt nemen en positieve veranderingen kunt doorvoeren. En je doelen kunt bereiken. Ik geloof in het belang van empowerment en zelfontwikkeling. Ik leer je je eigen leven vorm te geven, persoonlijke groei te ervaren en veerkrachtig om te gaan met uitdagingen. Mijn missie is om anderen te inspireren, te motiveren en te begeleiden op hun pad van persoonlijke groei en professionele ontwikkeling zodat ze kunnen excelleren in wat ze doen!

Begeleidingspraktijk
Mijn begeleidingspraktijk richt zich voornamelijk op individueel niveau (supervisie en coaching), maar kan zich ook goed vormgeven op het niveau van teams, groepen of andere kleine samenwerkingsvormen (intervisie). Vanuit mijn eigen ervaring werk ik graag met hoogopgeleide professionals die werkzaam zijn in de zakelijke dienstverlening, ICT of kennissector. Op individueel niveau begeleid ik professionals bij het ontwikkelen van vaardigheden zoals zelfreflectie en veerkracht, het vergroten van zelfvertrouwen en (zelf)bewustzijn. Ik bied een objectieve en niet oordelende spiegel waarbij ik je uitdaag om andere perspectieven te verkennen en uit je comfortzone te stappen. Ook begeleid ik professionals met loopbaanvraagstukken, die het gevoel hebben niet op hun plek te zitten en/of niet weten waar ze precies naartoe willen.

Op het niveau van teams, groepen of andere kleine samenwerkingsvormen begeleid ik professionals door middel van intervisie. Intervisie is een gestructureerde methode van collegiale uitwisseling en reflectie tussen professionals binnen hetzelfde vakgebied of met vergelijkbare functies. Het heeft tot doel om van en met elkaar te leren, andere perspectieven te verkennen en professionele groei te
bevorderen. Bij intervisie kunnen verschillende leerdoelen worden bereikt. Ik heb ervaring met het begeleiden van hoogopgeleide IT-professionals op het ontwikkelen van specifieke soft skills en communicatievaardigheden. Ook heb ik veel ervaring met interculturele verschillen als thema binnen intervisie.

Tot slot
Bedankt voor het nemen van je tijd om deze brief te lezen waarin ik je inzicht heb gegeven in mijn professionele identiteit, wie ik ben als professioneel begeleider, hoe ik op deze plek ben gekomen en waar ik voor sta als "professionele ontmoeter" met een missie.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.